FOODobserver.dk
Tlf: +45 39 69 43 21
info@foodobserver.dk
 
Udgives af GINI·com
Pilegårdsvej 48
DK-2860 Søborg
 

FOODobserver mener

Chefredaktør
Gitte Søndergaard:

Kampagne under bæltestedet - nærmest helt bogstaveligt!

Chefredaktør
Gitte Søndergaard:
29.05.15: Når voksne mennesker joker med om de ”får for lidt” - eller ”for meget”, så vil de fleste nok bevæge sig ind i en referenceramme, der har sex som overskrift.

Og en ny kampagne fra Fødevarestyrelsen vil tydeligvis have os til at tænke i netop de baner.

Under overskriften: ”Får du for meget?” følger en uddybende tekst: ”Du er forelsket! Du fortaber dig helt i kys, kram og tosomhed. Men får du for meget? Faktisk får de fleste af os næsten dobbelt så meget som anbefalet!

Først så langt inde i teksten bliver læseren gjort opmærksom på, at man med vilje er blevet ledt på afveje i den forkerte referenceramme, med den forløsende og lidt drillende (vi ved godt, hvad du tænkte på) forklaring: ”Altså når det gælder salt

Hmm, Fødevarestyrelsen må jo virkelig mene, at der skal skrappe - eller halvlumre - midler til, for at få os forbrugere i tale. Men hvad er det så, de gerne vil fortælle mig, når de har fanget min opmærksomhed?

Næste skridt på styrelsens kampagneside er ”Tag testen og se om du også får for meget” (altså når det gælder salt, red.). Man kan tilmed vinde et gavekort, så der er ikke andet for end at klikke på ”Start

Og se om ikke man faktisk fortsætter i samme bogstavelige spor. Første side i testen byder på spørgsmålet: ”Du planlægger en hed scoremiddag. Hvad serverer du?” Dertil får man tre svarmuligheder, hhv.: ”Et par gode bøffer fyrer altid op under hormonerne”, ”Jeg bruger tiden på at gøre mig lækker og ikke på at lave mad – vi bestiller pizza!” og ”Kærlighed og kildevand - hvad behøver vi mere?

Svarer man, kan man gå videre til flere spørgsmål af samme skuffe. F.eks.: ”Din date overnatter for første gang. Hvad byder du på til morgenmad?” eller ”I skal på skovtur. Hvad deler I med hinanden i skovbunden?

På det tidspunkt må jeg indrømme, at jeg - uagtet at jeg var ude i research på mine læseres vegne - gav op. Jeg, og rigtigt mange læsere med mig, tilhører vist ikke rigtigt målgruppen for en kampagne, hvor man (udelukkende?) bruger den slags billeder og skærer tingene så meget ud i pap.

Til gengæld tilhører jeg nok desværre den målgruppe på 400.000 danskere, der ikke ville have forhøjet blodtryk, hvis vi allerede havde fået taget toppen af vores saltforbrug. Og derfor undrer Fødevarestyrelsens kampagne mig såre. Hvem er det, man gerne vil have i tale?

Faktisk føler jeg mig langt mere tiltalt af den svenske udgave af samme kampagne. Her har man slet og ret valgt at kalde tingene, hvad de er. ”Syna Saltet” - eller få øje på / hold øje med saltet, lyder opfordringen. Det må da ramme en langt større målgruppe, eller?

Læs mere om både den danske og den svenske kampagne i artiklen: ”Kampagner for skandinavisk hverdag med mindre salt”.

De to kampagnesider kan ses på hhv. www.foodtesten.dk og www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/syna-saltet/

Print Send  

Læs tidligere artikler:
 
(Chefredaktør Gitte Søndergaard)
22.03.18:
(Chefredaktør Gitte Søndergaard)
01.02.16:
(Chefredaktør Gitte Søndergaard)
23.09.14:
(Chefredaktør Gitte Søndergaard)
09.07.14:
(Chefredaktør Gitte Søndergaard)