FOODobserver.dk
Tlf: +45 39 69 43 21
info@foodobserver.dk
 
Udgives af GINI·com
Pilegårdsvej 48
DK-2860 Søborg
 

Afslører ny fjerde type chokolade

80 år efter lanceringen af den hvide chokolade som den tredje type chokolade efter mørk og mælkechokolade, afslører en af verdens førende producenter af chokolade- og kakaoprodukter, schweiziske Barry Callebaut, nu en fjerde type chokolade, nemlig en lyserød udgave, som de kalder "Ruby", opkaldt efter den kakaobønne, den er fremstillet af. Chokoladen med den karakteristiske rødlige farve oplyses at have en intens smag.
12.09.17: Ruby-bønnen er ifølge selskabet unik, fordi den friske bær-frugtagtighed og farveprecursorer er naturligt til stede. Kakaobønnerne kommer fra forskellige regioner i verden. Bønnen har et specifikt sæt attributter, som Barry Callebaut har formået at låse op gennem en innovativ proces, der har taget mange år at udvikle.

Ifølge kvantitativ forskning udført af det uafhængige internationale markeds- og forbrugeragentur Haystack, opfylder den lyserøde chokolade et forbrugerbehov, som ingen chokolade nogensinde før har gjort. Og det forventes, at den - fuldstændigt ligesom mørk, mælke- eller hvid chokolade - vil blive introduceret i forskellige produktkategorier.

Opfindelsen af Ruby-chokoladen er sket takket være Barry Callebauts globale R&D-centre, der er baseret i Frankrig og Belgien - en del af et globalt netværk af 28 R&D-centre - Jacobs Universitet i Bremen og over 175 års ekspertise inden for sourcing og fremstilling.

Den fjerde type i chokolade skal give en helt ny smagsoplevelse, som ikke er bitter, mælkeagtig eller sød, men en blanding mellem bær-frugtagtighed og glathed. Der tilsættes hverken bær, bærsmag eller farve for at skabe den lyserøde chokolade.

Ruby-chokoladen er ifølge selskabet blevet testet og valideret gennem omfattende forbrugerforskning, der drives af uafhængige globale forskningsbureauer Haystack og Ipsos i Storbritannien, USA, Kina og Japan.

Som en del af disse undersøgelser er Rubys forbrugerappel og købsintention blevet testet, hvilket det skal tyde på, at forbrugerne vil købe Ruby-chokolade til forskellige priser.

Peter Boone, Barry Callebauts Chief Innovation & Quality Officer, siger: – Vi har etableret os som pioner og innovator inden for chokolade og kakao globalt. Forbrugerundersøgelser på meget forskellige markeder bekræfter, at Ruby-chokolade ikke kun opfylder et nyt forbrugerbehov, der er registreret blandt Millennials - Hedonistic Indulgence - men også en høj købsintention ved forskellige priser.

– Vi ser frem til at samarbejde med vores partnere om at introducere dette innovative gennembrud til markedet og gøre den nye Ruby-chokoladekategori tilgængelig for chokoladeproducenter og forbrugere over hele verden som den fjerde udgave ved siden af mørk, mælke og hvid chokolade, siger han.

Foto: Barry Callebaut

GS
Print Send