FOODobserver.dk
Tlf: +45 39 69 43 21
info@foodobserver.dk
 
Udgives af GINI·com
Pilegårdsvej 48
DK-2860 Søborg
 
Du er her: Forsiden > Danskerne går ikke helt så ofte i supermarkedet

Danskerne går ikke helt så ofte i supermarkedet

Danskernes indkøbsmønstre har ændret sig gennem de senere år. F.eks. foretager vi færre indkøbsture efter dagligvarer i dag, end vi gjorde for fire år siden, og vi lægger oftere vores stor-indkøb i lavprissupermarkederne. Det viser en ny undersøgelse, som Kantar Gallup og GfK Consumerscan har lavet for Landbrug & Fødevarer.
27.09.17: Undersøgelsen viser, at danskerne i dag foretager syv færre besøg i en dagligvarebutik om året, end vi gjorde for fire år siden.

I 2012 købte den gennemsnitlige dansker således ind 189 gange på et år ifølge tal fra GfK Consumerscan. Det tal er i dag faldet til 182 gange om året, hvilket svarer til 3,5 besøg i en dagligvarebutik om ugen for den typiske dansker. Generelt har der været en faldende tendens i indkøbsfrekvensen de senere år. Og det stiller ifølge Landbrug & Fødevarer store krav til detailhandlen, der nu skal være endnu mere opmærksomme på forbrugerne.

Marianne Gregersen, der er forbrugerøkonom hos brancheorganisationen, siger:

– Det er vigtigere end nogensinde før at møde forbrugeren med præcis det udvalg og de kvalitetsfødevarer, de efterspørger. For når danskerne ændrer deres indkøbsvaner på den måde, de gør, og f.eks. køber sjældnere ind, skal både detailhandlen og hele fødevaresektoren arbejde endnu hårdere på fortsat at sikre forbrugerne et spændende og indbydende udvalg af fødevarer i købsøjeblikket.

Undersøgelsen viser også, at langt størstedelen af forbrugerne, hele 76 pct. af danskerne, planlægger deres indkøb på forhånd. Det gælder især for indkøb til aftensmaden:

– Man kan lidt populært sige, at indkøbet allerede begynder hjemme hos forbrugerne, når de forbereder ugens madplan, eller når de sidder og skriver på indkøbslisten, siger Marianne Gregersen.

Undersøgelsen om danskernes indkøbsvaner er lavet forud for Landbrug & Fødevarers store branchedag ’Fødevaredagen’, der løb af stablen i går, og som samlede alle led i fødevarebranchen til en faglig dag, hvor ny viden om forbrugertrends og nye tendenser blev delt.

Arkivfoto: FOODobserver©

GS
Print Send