FOODobserver.dk
Tlf: +45 39 69 43 21
info@foodobserver.dk
 
Udgives af GINI·com
Pilegårdsvej 48
DK-2860 Søborg
 

Fuldkorn er sundt af flere årsager

Ved at bytte raffinerede kornprodukter - som f.eks. hvidt brød og pasta - ud med fuldkornsvarianter spiser overvægtige personer betydeligt mindre, deres vægt falder og mængden af inflammation i kroppen mindskes. Det viser en stor dansk undersøgelse ledet af DTU Fødevareinstituttet, som understøtter den videnskabelige basis for kostrådet om at vælge fuldkorn.
02.11.17: Den gavnlige effekt af at spise fuldkorn i stedet for raffinerede kornprodukter er veldokumenteret. Befolkningsgruppeundersøgelser har vist, at fuldkorn er med til at nedsætte risikoen for blandt andet at udvikle hjerte-karsygdomme.

I det hidtil mest omfattende studie af sin slags har et hold forskere undersøgt effekten af at bytte raffinerede kornprodukter i kosten - som f. eks. hvidt brød og hvid pasta - ud med fuldkornsvarianter. Studiet er gennemført under ledelse af DTU Fødevareinstituttet i tæt samarbejde med Institut for Idræt og Ernæring ved Københavns Universitet og DTU Bioinformatik. En lang række andre forskere fra danske universiteter og hospitaler har desuden bidraget til studiet.

I studiet deltog 50 personer, som er i risikogruppen for at udvikle hjerte-karsygdomme eller type 2-diabetes. Deltagere blev tilfældigt inddelt i to grupper. Den ene gruppe spiste i otte uger en kost, hvor alle kornprodukter har været fuldkornsvarianter. Efter en seks uger periode med normal kost, havde de derefter i otte uger spist en kost, hvor kornprodukterne var såkaldt raffinerede produkter uden fuldkorn. Den anden gruppe gennemførte studiet i modsat rækkefølge.

Studiet kaster lys over, hvorfor fuldkorn er sundt
Ifølge instituttet viser blodprøveanalyser, at deltagerne får mindre inflammation i kroppen, når de spiser fuldkornsprodukter. Især ser det ud til, at rug har en gavnlig effekt på blodets indhold af inflammatoriske markører, påpeger man. Inflammation er kroppens normale svar på en infektion, men i mange tilfælde går mennesker rundt med et inflammationsniveau, som er en lille smule forhøjet, også selvom der ikke er en infektion. Det er især tilfældet hos overvægtige. Et forhøjet niveau af ’unødvendig’ (subklinisk) inflammation medfører hos overvægtige en øget risiko for at udvikle type-2 diabetes.

Studiet viser desuden, at deltagerne spiser mindre, når der er fuldkornsprodukter på tallerkenen – formodentligt fordi fuldkorn giver en større mæthedsfornemmelse. Deltagerne har på fuldkornskosten også generelt oplevet et vægttab.

– Analyserne er endnu engang med til at vise, at der er god videnskabelig basis for kostrådet om at vælge fuldkorn. Måske i særdeleshed for personer, som har øget risiko for at udvikle hjerte-karsygdomme eller type 2-diabetes, siger professor Tine Rask Licht fra DTU Fødevareinstituttet.

– Fremtidige studier kan med fordel undersøge effekten af forskellige kornsorter, tilføjer hun.

Studiet, der bærer titlen: "A wholegrain-rich diet reduces body weight and systemic low-grade inflammation without inducing major changes of the gut microbiome: A randomised cross-over trial" er nærmere beskrevet i en videnskabelig artikel i tidsskriftet Gut.

Innovationsfonden har støttet studiet økonomisk, og arbejdet indgik som en vigtig brik i det Strategiske Forskningscenter Gut, Grain and Greens (3G), oplyser DTU Fødevareinstituttet.

Arkivfoto: FOODobserver

GS
Print Send