FOODobserver.dk
Tlf: +45 39 69 43 21
info@foodobserver.dk
 
Udgives af GINI·com
Pilegårdsvej 48
DK-2860 Søborg
 
Du er her: Forsiden > Anuga 2017: Den foretrukne messe for den globale fødevareindustri

Anuga 2017: Den foretrukne messe for den globale fødevareindustri

Den 34. udgave af Anuga, der løb af stablen fra 7. til 11. oktober i Köln, var ifølge arrangøren den bedste messe i lang tid for mange af udstillerne. Flere end 7.400 virksomheder fra 107 lande - hvilket var ny rekord, præsenterede produkter fra hele verden og alle kategorier i løbet af fem dage. Omkring 165.000 professionelle besøgende fra 198 lande benyttede sig af chancen for at indgå handler eller skaffe sig information.
07.11.17: – Anuga er verdens største og vigtigste platform for den internationale fødevareindustri, sagde Gerald Böse, CEO for Koelnmesse, ved slutningen af arrangementet. – Messen bringer det globale udbud og den globale efterspørgsel sammen. Med sit klare koncept og fokus på relevante temaer er det en pålidelig markedsplads for den globale fødevareverden for kunder fra Tyskland og i udlandet.

Ud over det høje niveau af internationalitet, der alle dagene karakteriserede billedet af messen, var kvaliteten af de besøgende ifølge arrangøren igen enestående. Eksempelvis blev registreret en række administrerende direktører og topindkøbere fra førende globale handelsselskaber.

– Endnu engang har vi oplevet at Anuga satte ny rekord, bemærker Friedhelm Dornseifer, formand for den tyske sammenslutning af den tyske dagligvarehandel (BVLH).

– Den store interesse fra den internationale fødevareindustri viser, at messen er et must-attend arrangement i fødevareproducenternes og indkøbernes opfattelse. Enhver, der ønsker at få et billede af, hvordan verden vil spise og drikke i dag og i fremtiden er kommet til rette sted på Anuga hver gang, siger han.

– Udover præsentationen af innovative produkter var de seneste tendenser inden for handel med fødevarer også i centrum på messen. Og disse er digitale. Kunderne bliver i stigende grad stadig mere og mere omnishoppere. De forventer en netværksindkøbserfaring, hvor den fysiske handel, onlinemedier og brugen af mobilenheder alle sammenflettes. Men digitaliseringen vil ikke føre til slutningen af supermarkedet. Forbrugerne vil fortsætte med at besøge forretningerne for at købe fødevarer med alle deres sanser. Hvert teknologisk fremskridt, der hjælper detailhandelen med at give sine kunder de tilsvarende tilbud, er meget velkomne, påpeger Friedhelm Dornseifer.

Andelen af udenlandske deltagere var høj både blandt udstillerne (90% udenlandske udstillere) og blandt de besøgende. Den udenlandske andel af besøgende steg således til 75 procent fra 68 procent i 2015. – Og det voksende antal indkøbere fra udlandet afspejles tydeligt i det øgede antal besøgende, fastslår Katharina C. Hamma, Chief Operating Officer hos Koelnmesse.

Som sædvanlig var deltagelsen fra EU-landene og Schweiz høj. En stigning i antallet af besøgende blev især registreret fra Italien, Spanien, Frankrig og Nederlandene. Der var også flere besøgende fra USA og Canada. Endvidere betegner arrangøren deltagelsen fra Kina, Japan og årets partnerland, Indien, som meget god. Der blev også registreret flere besøgende fra Sydamerika, især fra Brasilien, Peru og Uruguay. Ligesom der var en stigning i antallet af besøgende fra Mellemøsten og staterne i Nordafrika, samt fra Sydafrika i år.

Den eksportorienterede fødevareindustri kunne således nå et internationalt og førsteklasses publikum på Anuga. Innovationerne var som altid i fokus, hvilket bidrog til at give industrien nye impulser og ideer. Disse trendtemaer omfattede fødevarer og drikkevarer, der er rige på protein, nye produkter under temaet "superfoods" og talrige nye tilberedningsmetoder. Bæredygtige koncepter såvel som økologiske produkter var stadig stærkt efterspurgte, og vegetariske og veganske temaer var også et stort fokus. – Alternative kilder til protein som insekter var tillige et emne, der blev udsat for intens diskussion blandt medierne, noterer arrangøren.

Den næste Anuga vil finde sted fra den 5. til 9. oktober 2019.

Foto: Koelnmesse

GS
Print Send