FOODobserver.dk
Tlf: +45 39 69 43 21
info@foodobserver.dk
 
Udgives af GINI·com
Pilegårdsvej 48
DK-2860 Søborg
 
Du er her: Forsiden > Coca-Cola i Europa drosler ned på kalorierne

Coca-Cola i Europa drosler ned på kalorierne

Med den nye fælles bæredygtighedsstrategi, "This is Forward", forpligter The Coca-Cola Company Western Europe og Coca-Cola European Partners plc sig blandt andet til, at 50 procent af salget i år 2025 skal bestå af drikkevarer med et lavt eller ingen indhold af kalorier.
23.11.17: "This is Forward"-planen er udviklet gennem dybdegående interviews med mere end 100 interessenter, regeringer, ngo'er og kunder samt udsagn fra mere end 12.000 forbrugere i seks europæiske lande og omkring 1000 ansatte i Coca-Cola Company Western Europe, og selskaberne oplyser at man vil fortsætte med at arbejde sammen med disse partnere for at sikre bæredygtighedsstrategien.

Strategien fokuserer på tre hovedspørgsmål, hhv. deres portefølje af drikkevarer, deres brug af emballage og et socialt ansvar.

Nå det gælder drikkevarene så skal 50 procent af salget i 2025 komme fra kalorielette eller kalorierfrie drikkevarer, hvilket vil være en stigning fra dagens niveau på 35 procent. Samtidig vil selskaberne fortsat reducere sukkerindholdet for den samlede portefølje med mindst 10 procent inden 2020, og dertil kommer at der allerede er opnået et fald på 5 procent i løbet af de sidste fem år.

Dertil kommer at Coca-Cola Company, Company Western Europe og Coca-Cola European Partners har til hensigt at indsamle 100 procent af emballagen, at fordoble andelen af genvundet plast i PET-flaskerne til mindst 50 procent, en stigning fra 21 procent i 2016 samt at sikre, at emballagen genanvendes 100 procent inden 2025.

Når det gælder socialt ansvar forpligter mansig til at øge antallet af partnerskaber for at øge sit samfundsansvar lokalt, at øge muligheden for arbejdstagere til at engagere sig i frivillige organisationer samt at have fokus på at uddanne unge og sikre, at mindst 40 procent af ledelsen er kvinder inden 2025.

Disse tre prioriteter vil blive støttet af tre søjler, der danner basis for planen; klima, vand og værdikæde:
• At reducere drivhusgasser fra deres virksomheder med 50 procent
• At 100 procent genoprette vand, der anvendes i vandbevaringsområder.
• At sikre, at 100 procent af de vigtigste råvarer og ingredienser er bæredygtigt dyrket inden 2020.

Tim Brett, formand for Coca-Cola Company Western Europe, siger: – Bæredygtighed har altid været en del af hjertet i vores forretning, og vi har opnået en masse. Men vi skal være de første til at indrømme, at vi kan gøre mere. Flere end 300 millioner mennesker i Vesteuropa nyder vores drikkevarer hver dag, og i samarbejde med Coca-Cola European Partners, har vi mulighed og ansvar for at gøre en positiv forskel, at hæve niveauet og vise vejen frem. Det kan være at tilbyde forbrugerne en bred vifte af drikkevarer med reduceret sukkerindhold eller helt uden sukker eller for at sikre, at vores emballage ikke ender i haven. This is Forward påvirker vores holdning til at gøre tingene bedre. Vi vil ikke acceptere, tingenes hidtidige tilstand. Det er ikke et valg at være bagudstræbende. Den eneste retning er fremad.

Damian Gammell, administrerende direktør for Coca-Cola This is Forward plc - en licenseret producent og partner for Coca-Cola på flere end 13 markeder i Europa - siger: – Vi har lyttet til vores interessenter, kunder, medarbejdere og forbrugere og vores fælles bæredygtighesstrategi udtrykker vores ønske om at opnå den forandring, de forventer af os. Den bestemmer, hvordan vi tager ansvar for os selv og omverdenen, og hvordan vi også skaber et miljø, hvor medarbejderne trives og har tillid til, hvad vi gør. Gennem vores samarbejde med Coca-Cola Company Western Europe mener vi, at denne strategi og dens tiltag vil afsætte et positivt indtryk, hvor vi sælger vores drikkevarer.

Foto: Coca-Cola

GS
Print Send