FOODobserver.dk
Tlf: +45 39 69 43 21
info@foodobserver.dk
 
Udgives af GINI·com
Pilegårdsvej 48
DK-2860 Søborg
 
Du er her: Forsiden > Dansk virksomhed hyldet på verdens største øko-messe

Dansk virksomhed hyldet på verdens største øko-messe

Copenhagen Sparkling Tea Company fik i sidste uge overrakt en pris for det bedste nye produkt i 2018 på verdens største økologiske messe, BioFach i Nürnberg. Virksomheden er et førsteklasses eksempel på den innovationskraft, der kendetegner danske øko-virksomheder, påpeger markedschefen for eksport i Økologisk Landsforening, som stod bag et stort dansk eksportfremstød på messen.
23.02.18: Blandt mere end 100 nye økologiske drikkevarer fra hele verden udpegede de besøgende på verdens største øko-messe, BioFach i Nürnberg, et dansk øko-produkt som den bedste produktnyhed i år. Copenhagen Sparkling Tea Company fik således overrakt prisen for ”Best New Product 2018” inden for kategorien drikkevarer for sit økologiske champagneprodukt, der er lavet på koldtrukkede teer.

– Det er fuldstændig vanvittigt og meget uvirkeligt det her. Professionelle indkøberne har gået rundt her på messen og kigget på økologiske produktnyheder fra hele verden, og så har de udpeget vores produkt som den mest interessante nyhed indenfor drikkevarer. Det er en utrolig stor anerkendelse, var kommentaren fra Bo Sten Hansen, direktør og medstifter i Copenhagen Sparkling Tea Company.

Blæst bagover af opmærksomhed
Sammen med den danske sommelier, Jacob Kocemba, stiftede han Copenhagen Sparkling Tea Company i begyndelsen af 2017 og samme forår kom de første lav- og nonalkoholiske mousserende teer på markedet. Virksomheden har allerede hul igennem til seks eksportmarkeder med sine produkter, og prisoverrækkelsen kunne tyde på, at eksportpotentialet er stort. Det er også det indtryk, dagene på messen efterlod hos Bo Sten Hansen.

- Vi blev blæst bagover af opmærksomheden. Det gik over al forventning. Vi introducerede jo en helt ny drikkevarekategori, som ikke er set før, og messen har bekræftet os i, at vi har fundet et hul i markedet med vores produkter. Vi har ramt noget, som har en bred appel. Vi oplevede interesse fra kunder i lande som både Frankrig, Rumænien, Nordamerika og Argentina. Det siger mig, at der er et enormt potentiale. Jeg tror, det kommer til at stikke helt af det her, siger Bo Sten Hansen, der har en målsætning om at femdoble virksomhedens omsætning i år - primært båret af eksport.

Godt eksempel på dansk øko-innovation
Copenhagen Sparkling Tea Company deltog på BioFach sammen med mere end 40 andre danske øko-virksomheder i et stort eksportfremstød arrangeret af Økologisk Landsforening i samarbejde med netværket Bio Aus Dänemark.

– Det er meget velfortjent, at prisen gik til Copenhagen Sparkling Tea Company. De har et fuldstændigt unikt økologisk kvalitetsprodukt, som demonstrerer nytænkning og innovationskraft på et meget højt niveau. Generelt bliver danske øko-virksomheder i høj grad bemærket for deres innovation, og det er klart en af årsagerne til den store interesse for dansk økologi, siger Pernille Bundgård, markedschef for eksport i Økologisk Landsforening.

Den danske økologi-eksport er ifølge Økologisk Landsforening mere end fordoblet på fire år. Der blev eksporteret danske øko-varer for 2,4 milliarder kroner i 2016, og man vurderer, at dansk økologi er så eftertragtet på eksportmarkederne, at øko-eksporten vil runde tre mia. allerede i 2018.

Foto: Økologisk Landsforening

GS
Print Send