FOODobserver.dk
Tlf: +45 39 69 43 21
info@foodobserver.dk
 
Udgives af GINI·com
Pilegårdsvej 48
DK-2860 Søborg
 
Du er her: Forsiden > DLF bliver til Mærkevareleverandørerne

DLF bliver til Mærkevareleverandørerne

Brancheforeningen DLF (Dagligvareleverandørerne), valgte at benytte sit årstræf 2018 og foreningens 50 års jubilæum, der blev afholdt og fejret i tordags, til at præsentere et skarpere fokus på mærkevarer og dermed også det tilsvarende nye navn, Mærkevareleverandørerne.
12.03.18: Leverandørerne sælger i dag produkter gennem mange forskellige kanaler, og det de har til fælles, er fokus på mærkevarer. Og baggrunden for det nye navn er - som foreningens direktør, Niels Jensen, påpeger - et forsøg på at følge morgendagens forbrugere, hvor de er på vej hen:

– Vi tilpasser nu navnet, så det er mere i overensstemmelse med foreningens nutidige og fremtidige aktiviteter. Vi vil gerne synliggøre mærkevarens værdi, for den spiller en vigtig værdiskabende rolle i forhold til innovation som gavner forbrugerne, siger han, og pointerer at mærkevaren skal imødekomme forbrugernes stigende behov og forventninger.

Kanalerne flyder sammen
Niels Jensen påpeger, at når man ser på udviklingen, ser man at grænserne mellem kanaler flyder sammen og til en hvis grad udviskes. Før var markedet meget adskilt for dagligvarer, foodservice og isenkram, men det er en anden virkelighed, vi ser i dag.

– Det er drevet af forbrugertrends og af e-handlen. Forbrugerne tænker ikke på, om de køber deres varer fra den ene eller den anden kanal. Vi tror, at hele den kanalglidning bliver et vigtigt element i fremtiden. Som forening skal vi forsøge at inspirere medlemmerne til hvilke andre kanaler, de skal fokusere på, og hvilke forretningsmodeller, der er relevante i de kanaler, siger han.

Han forklarer den nye tendens med et eksempel på en udvikling i forbrugernes spisevaner. For tidligere spiste forbrugerne enten hjemme med råvarer fra dagligvarebutikkerne, eller de gik i byen til spisesteder. Det er anderledes i dag.

– I dag er billedet meget mere broget. Nogle spiser mad, de selv tilbereder hjemme med ingredienser fra supermarkedet, andre spiser mad med råvarer fra en måltidskasse leveret til hoveddøren, andre spiser færdigretter købt i supermarkedet, nogle spiser måltider fra takeaway, andre spiser on-the-go, mens nogle finder en restaurant eller en café, fortæller Niels Jensen.

Han tilføjer at foreningen også har åbnet mere op for non-food kategorier: – Dem har vi historisk ikke haft samme fokus på, men de har de samme karakteristika som det traditionelle dagligvaremarked. Vores serviceydelser kan være relevante for andre brancher end de traditionelle dagligleverandører, nemlig andre mærkevareleverandører. Fremadrettet vil vores fokus og samarbejde altså dække både food near-food og non-food i de kanaler, hvor mærkevaren møder forbruger både on/offline.

GS
Print Send