FOODobserver.dk
Tlf: +45 39 69 43 21
info@foodobserver.dk
 
Udgives af GINI·com
Pilegårdsvej 48
DK-2860 Søborg
 

FOODobserver mener

Chefredaktør
Gitte Søndergaard:

Er de lavere priser overhovedet til forbrugerens fordel?

Chefredaktør
Gitte Søndergaard:
22.03.18: For nogle dage siden fik jeg en ubændig trang til avocado. Og i bakspejlet kan jeg faktisk ikke se om jeg havde det inden jeg gik ind i butikken, eller om lysten først opstod, da jeg passerede forbi en bugnende udstilling på gavlen af et af frugt- og grøntbordene.

I hvert fald havnede der en pakke med tre styks til 26 kroner i min indkøbskurv, og jeg glædede mig til at tilberede en avocadosalat til et par stykker torsk, som jeg ville dampe.

Jeg handlede ind i et af de traditionelle supermarkeder, altså ikke i en discountbutik, og derfor er mine forventninger til, at produktet skal være i orden, generelt også større. Jeg lod dog nåde gå for ret, da mine tre avocadoer blev til én, fordi de to andre var brune og lugtede grimt (selv om de ikke var særligt bløde at trykke på). De røg ud og jeg antog, at jeg blot havde været uheldig - jeg ved jo, at der er tale om en lidt sart vare.

Så da jeg to dage senere ikke rigtigt havde fået tilfredsstillet min lækkersult for avocadoer prøvede jeg lykken igen ved samme frugt- og grøntbord. Desværre var resultatet denne gang endnu værre - og jeg havde de facto præsteret at betale 52 kr. for én god avocado (i første sending).

Lige der sluttede min tolerante holdning; jeg pakkede avocadoer, emballage og bon sammen og drog tilbage til det pågældende supermarkeds dertil indrettede informationsskranke - hvor jeg hverken bad om pengene tilbage eller om en ny bakke avocadoer; men "blot ville gøre dem opmærksom på problemet, så de kunne gøre noget ved det".

Og så var det, at jeg fik det HELT FORKERTE svar:

– Jamen, vi ved det godt; vi har desværre haft mange kunder, som klagede. Men det har at gøre med, at der er faldet alt for megen regn i de områder, hvor de dyrkes, lød det fra en imødekommende medarbejder!

Hvad? I ved det godt, men sælger produktet alligevel? Kalkulerer I med, at kunderne indkasserer det tab? var min første indskydelse ...

... Og så hørte jeg pludselig en bemærkning for mit indre øre, som sidemanden ved en konference et par uger tidligere lod falde, da vi talte om de nye koncepter hos de store supermarkedskæder - med såkaldte "faste lave priser", "discountpriser" eller "discountmatch-priser" på en lang række varer:

– De bliver da nødt til at sænke barren for deres krav til produktkvalitet; ellers har de vel ikke råd til at agere som delvise discountbutikker. Forbrugerne kommer uden tvivl til at betale i form af en ringere kvalitet, påpegede han.

Er discountiseringen faktisk forklaringen på mit avocado-"eventyr"? Og kan forbrugerne i givet fald være tjent med det? - og vil de finde sig i det?


Print Send  

Læs tidligere artikler:
 
(Chefredaktør Gitte Søndergaard)
01.02.16:
(Chefredaktør Gitte Søndergaard)
29.05.15:
(Chefredaktør Gitte Søndergaard)
23.09.14:
(Chefredaktør Gitte Søndergaard)
09.07.14:
(Chefredaktør Gitte Søndergaard)