FOODobserver.dk
Tlf: +45 39 69 43 21
info@foodobserver.dk
 
Udgives af GINI·com
Pilegårdsvej 48
DK-2860 Søborg
 

Uudnyttet potentiale for glutenfri bageriprodukter

DuPont Nutrition & Health har offentliggjort resultaterne fra en forbrugerundersøgelse, hvor forbrugerne på fire vigtige europæiske markeder blev spurgt om deres holdninger til glutenfri bageriprodukter. Undersøgelsesresultaterne har afsløret uudnyttet potentiale for bagere til at udvikle flere og bedre kvalitetsprodukter med ekstra ernæringsmæssige fordele.
22.03.18: Mens kun en anslået én procent af befolkningen er glutenintolerant gennem cøliaki, rapporterer Mintel Market Research, at andelen af forbrugere, som køber glutenfri produkter, er betydeligt højere - 11 procent i Italien og Storbritannien og otte procent i Frankrig og Spanien.

Bageriprodukter står øverst på den glutenfri indkøbsliste. For at hjælpe bagere med at imødekomme forbrugernes krav har DuPont nu lanceret en ny "glutenfri løsningsfinder" baseret på sine seneste applikationsforsøg.

Glutenfri forbrugere søger flere produkter af høj kvalitet
Resultater fra DuPont-undersøgelsen viser, at sund levetid er en primær faktor for det glutenfri salg på disse markeder. Resultaterne viser også, at der er huller i det nuværende sortiment af glutenfri bageriprodukter på butikshylderne. Endnu bedre kvalitet og bredere tilgængelighed er to vigtige forbrugerkrav.

– Det er klart, at forbrugerne leder efter glutenfri bageriprodukter, der matcher almindelige produkter med hensyn til smag, tekstur og udseende. Fra et sundhedsmæssigt synspunkt er de interesserede i krav som reduceret sukker og højt fiber og andre ingredienser, som giver en bedre ernæringsprofil, siger Lena Hamann, strategisk marketingchef, Bakery EMEA.

Indstillinger varierer - så ingen løsning passer til alle
Et andet vigtigt fund vedrører den brede variation i forbrugerpræferencer for glutenfri bageriprodukter fra marked til marked. Seniorforsker Helle Wium kommenterer udfordringerne i at imødekomme disse varierede markedskrav.

– Bagerierne anvender en række glutenfri alternativer til standard hvedemel for at tilfredsstille forbrugernes præferencer på deres markeder. Derfor eksisterer der ikke en one-size-fits-all ingrediensløsning til at løse deres kvalitetsudfordringer, forklarer hun.

Glutenfri løsninger er specialfremstillede
Undersøgelsens resultater har givet værdifulde indsigt til igangværende glutenfri forsøg i DuPonts testcenter for bageriopskrifter. Ved undersøgelse af nøgleproduktionsparametre og ingredienskombinationer har fokus for forsøgene været måder til at forbedre forarbejdningseffektivitet og sensoriske egenskaber, herunder smag, tekstur, udseende og opbevaringskvalitet.

Denne viden ligger bag de skræddersyede glutenfri løsninger udviklet af DuPont til individuelle kunders behov. Det er også grundlaget for DuPont glutenfri løsningsfinder, et værktøj, der hjælper bagere med at identificere de rette ingredienskombinationer for at imødekomme deres markedsbehov.

Løsningsfinderen indeholder to nye DuPont Danisco ingrediensblandinger. Hhv. PowerFresh GF til glutenfri brød og søde varer, der forbliver bløde og fugtige i hele holdbarhedsperioden. Samt PowerFlex GF, der skal sikre fleksibilitet i glutenfri tortillas, så de let kan foldes uden at gå i stykker selv efter fire ugers opbevaring ved stuetemperatur.

Foto: DuPont Nutrition & Health

GS
Print Send