FOODobserver.dk
Tlf: +45 39 69 43 21
info@foodobserver.dk
 
Udgives af GINI·com
Pilegårdsvej 48
DK-2860 Søborg
 
Du er her: Forsiden > Dyrevelfærd hitter i Salling Groups kæder

Dyrevelfærd hitter i Salling Groups kæder

Flere og flere har dyrevelfærd for øje, når de køber ind. Det fastslår Salling Group, der peger på, at salget i Netto, Bilka og Føtex af produkter med højeste niveau af dyrevelfærd samlet set er steget med 250 millioner kroner i de seneste to et halvt år.
06.07.18: – En markant stigning som meget entydigt bekræfter, at danskerne i den grad handler med dyrevelfærd for øje. Det pointerer Jeppe Dahl Jeppesen, indkøbsdirektør i Salling Group, som ejer Føtex, Netto og Bilka:

– Det er en bemærkelsesværdig udvikling. Et øget salg på 250 mio. kr. af en særlig type varer kommer bestemt ikke af sig selv, men det viser, at vores kunder i stor stil prioriterer gode forhold for dyrene, siger han.

Produkter med højeste niveau af dyrevelfærd, som ifølge koncernen altså er dem, der hitter, er enten økologiske, fra friland, anbefalet af Dyrenes Beskyttelse eller har 3-hjerter i Det Statslige Dyrevelfærdsmærke

På vej mod en halv milliard mere dyrevelfærd
Salling Group har sammen med Dyrenes Beskyttelse søsat et initiativ, der helt konkret skal sikre mere dyrevelfærd hos landmænd, i kølediske og indkøbskurve frem mod 2020. Og målet er at øge omsætningen af varer med højeste dyrevelfærd med en halv milliard kroner frem mod 2020.

Med et salg, som er steget med 250 mio. kr., mener Salling Group at man er godt på vej til at indfri den målsætning. Det glæder Dyrenes Beskyttelse. Allermest fordi det viser, at forbrugerne aktivt tager valg om mere dyrevelfærd i det daglige:

– Jeg er pavestolt over, at det er lykkedes med at sætte dyrevelfærd på dagsordenen og få flere danskere til at vælge det gode dyreliv til ved køledisken. Stor ros til Salling Group for det store arbejde og de flotte ambitioner, som er med til at gøre en forskel for mange dyr. Nu kigger vi fremad og ser på, hvordan vi kan være med til at løfte dyrevelfærden for endnu flere dyr, siger Britta Riis, direktør i Dyrenes Beskyttelse.

Efterlyser flere varer
Både Dyrenes Beskyttelse og Salling Group tror på, at det er muligt at realisere målsætningen om at øge salget af højeste dyrevelfærd med 500 mio. kr. - og på den måde gøre en markant forskel for dyrevelfærden i Danmark.

Skal det lykkedes, kræver det dog at flere producenter fortsat gør dyrevelfærdsprodukter tilgængelige for den almindelige, danske forbruger - både hvad angår pris og udvalg. Udviklingen er i gang, men Jeppe Dahl Jeppesen pointerer nødvendigheden af, at den fortsætter:

– Vi ser flere og flere producenter, som også får fokus på dyrevelfærden og i stigende grad introducerer nye produkter. Det skal fortsætte, og vi kan se, at kunderne er klar. Prisen er dog fortsat den største barriere for mange kunder. Derfor skal vi have flere varer på markedet, så en endnu større omsætning kan medvirke til lavere priser for forbrugerne, til fordel for både landmænd, dyr og forbrugere, uddyber han.

Foto: Salling Group

GS
Print Send