FOODobserver.dk
Tlf: +45 39 69 43 21
info@foodobserver.dk
 
Udgives af GINI·com
Pilegårdsvej 48
DK-2860 Søborg
 
Du er her: Forsiden > Vegetarer og veganere er utilfredse med produktudbuddet

Vegetarer og veganere er utilfredse med produktudbuddet

Nye undersøgelser viser, at næsten halvdelen af veganerne og en fjerdedel af vegetarerne er utilfredse med det bestående vareudbud til dem. I hvert fald gælder dette for disse to forbrugergrupper på både det britiske og det amerikanske marked.
31.07.18: Det er det britiske PR-bureau Ingredient Communications, som netop har fået foretaget en online markedsundersøgelse af det britiske analysebureau Surveygoo med deltagelse af 1.000 forbrugere (500 hver i Storbritannien og USA).

Og samlet set sagde 4 procent, at de var veganere, selv om dette tal var højere i USA (6 procent) og blandt 18-24-årige (13 procent). Yderligere 4 procent var vegetarer, mens 3 procent beskrev sig som pescatarianer.

Undersøgelsen tyder også på, at et stort antal forbrugere planlægger store ændringer i deres kost i løbet af det kommende år. Tre ud af fem vegetarer (60 procent) overvejer at blive veganer. Denne tendens var betydeligt højere i USA, hvor 90 procent sagde, at de overvejede veganisme, i modsætning til 33 procent i Storbritannien. Mere end fire ud af ti kødspisere (42 procent) har til hensigt enten at reducere deres kødforbrug eller helt at ophøre med at spise kød.

Til trods for vegetarisme og veganisme, der tilsyneladende bliver mere almindelige, sagde næsten halvdelen af veganerne (46 procent), at de var utilfredse med udvalget af tilgængelige passende fødevarer og drikkevarer. Selvom vegetarerne var mere tilbøjelige til at være tilfredse, sagde 23 procent, at de var utilfredse med produktudbuddet.

Richard Clarke, grundlægger og administrerende direktør for Ingredient Communications, siger: – Vores research indikerer omfanget og tempoet i skiftet mod vegetabilsk baserede kostvaner. Uanset årsagen til deres valg - etisk, miljømæssigt eller sundhedsrelateret - forventer mange forbrugere, at fødevareindustrien skal gøre mere for at holde trit med dem. For producenter af både færdige produkter og ingredienser er det klart, at der er fordele ved at sætte større fokus på veganernes og vegetarernes behov.
Interessant nok var utilfredsheden med produktudvalg meget højt i USA, hvor 50 procent af veganerne sagde, at de ikke var tilfredse med mulighederne for dem, mod 36 procent i Storbritannien. På samme måde var amerikanske vegetarer mere tilbøjelige til at være utilfredse med den række af relevante produktmuligheder (31 procent) sammenlignet med 15 procent i Storbritannien.

En af grundene til dette kan dog være, at amerikanske forbrugere har højere forventninger om produkttilgængelighed.

– Kombinationen af to beslægtede spor vil sandsynligvis bidrage til disse tendenser, siger Dr. Mark JS Miller, chef for Kaiviti Consulting. –Det ene er trenden mod forventet bekvemmelighed, hvor jeg kan få det, jeg vil have, når jeg vil have det, som er blevet styrket gennem Amazon-fænomenet. Den anden tendens er ønsket om personlige helsevalg. Ingen af disse tendenser vil sandsynligvis aftage, og derfor vil det fundne niveau af utilfredshed blandt amerikanske veganere og vegetarer sandsynligvis fortsætte, indtil markedet er smart nok til at tilpasse sig kravene.

På spørgsmålet om hvilke faktorer der påvirkede deres beslutning, pegede 69 procent af veganerne og 64 procent af vegetarerne på dyrevelfærd. Dernæst var den mest almindelige faktor "bekymringer for mit helbred", som blev valgt af 48 procent af veganerne og 54 procent af vegetarerne.

Et andet centralt resultat fra undersøgelsen var populariteten af nye kategorier, såsom pescatarianisme.

– Tidligere var det mere eller mindre et binært valg mellem at spise kød eller ikke, siger Neil Cary, adm. direktør for Surveygoo. – Vores undersøgelse tyder på, at et stort antal mennesker praktiserer en mere nuanceret, fleksibel tilgang til deres kost og livsstil.

Foto: Ingredient Communications

GS
Print Send