FOODobserver.dk
Tlf: +45 39 69 43 21
info@foodobserver.dk
 
Udgives af GINI·com
Pilegårdsvej 48
DK-2860 Søborg
 
Du er her: Forsiden > Tyskland dominerer udviklingen af veganske produkter

Tyskland dominerer udviklingen af veganske produkter

I de senere år har Tyskland vist sig at være en førende kraft i den såkaldte 'veganske revolution'. Ny research fra Mintel, et af verdens førende markedsanalysebureauer, viser, at Tyskland har beholdt førertrøjen som landet med den højeste procentdel af globale lanceringer af veganske fødevarer og drikkevarer. Landet tegner sig for 15 procent af de globale veganske introduktioner mellem juli 2017 og juni 2018.
31.07.18: Globalt var 5 procent af alle fødevarer og drikkevarer, der blev lanceret mellem juli 2017 og juni 2018, veganske, mens 11 procent var vegetariske. Mens antallet af vegetariske lanceringer har været relativt stabil de seneste år, så er veganske produktlanceringer mere end fordoblet de seneste fem år og steget med 175 procent fra juli 2013 til juni 2018.

I Tyskland er nye produkter, der slår sig op som veganske, næsten dobbelt så hyppige som tilsvarende vegetariske: 14 procent af alle fødevarer og drikkevarer, der kom på markedet mellem juli 2017 og juni 2018 var veganske, mens kun 8 procent var vegetariske. For fem år siden var kun 4 procent af lanceringerne af fødevarer og drikkevarer veganske i Tyskland; men det er siden vokset eksponentielt. Mellem juli 2013 og juni 2018 skete der således mere end tredobling (240 procent).

Katya Witham, Global Food & Drink Analyst hos Mintel, kommenterer: – I de seneste år har forbrugere over hele verden øget deres indtag af plantebaserede fødevarer, og Tyskland er ingen undtagelse. Vores forskning viser, at strengere plantebaserede kostvaner som veganisme stadig er nicher, mens en meget højere procentdel af forbrugerne har taget "flexitarisme" til sig. Størstedelen af forbrugerne opgiver ikke kød; de skaber blot plads til flere veganske produkter som led i "flexitariske" slankekure, hvilket åbner muligheder for en plantebaseret fødevare- og drikkevareinnovation. Desuden afspejler den hastige vækst i veganske produkter i Tyskland også stigningen i etisk forbrugerisme, især blandt yngre forbrugere.

Flexitarianismens ånd synes at vinde gehør i Tyskland: 20 procent af de 16-24-årige tyskere havde købt kødalternativer i de sidste tre måneder, inden de deltog i Mintels undersøgelse i 2017, og halvdelen af alle tyske forbrugere (50 procent) mener, at planteproteiner er lige så næringsrige som animalske proteiner. Faktisk mener næsten én ud af fem (17 procent), at planteproteiner smager bedre end animalsk protein.

– Produkter uden animalsk afledte ingredienser er for længst begyndt at appellere til forbrugere langt ud over den begrænsede gruppe af stålsatte veganere og vegetarer, og det skaber et rum inden for almindelige overordnede sunde og varierede kostvaner. Fødevare- og drikkevareproducenter vil gøre klogt i at indarbejde veganske krav i en bredere sundheds- og etisk relateret produktpositionering, der vil sikre gennemsigtighed og kommunikere produktets egnethed til det bredest mulige udvalg af forbrugere, påpeger Katya Witham.

Illustration: Mintel

GS
Print Send