FOODobserver.dk
Tlf: +45 39 69 43 21
info@foodobserver.dk
 
Udgives af GINI·com
Pilegårdsvej 48
DK-2860 Søborg
 

Fødevarer & helbred

Chalmers og Kræftens Bekæmpelse:

Fuldkorn en af de vigtigste fødevarer mod type 2-diabetes

Chalmers og Kræftens Bekæmpelse:
14.09.18: Om det er rug, havre eller hvede spiller ikke den store rolle. Bare det er fuldkorn, så beskytter de alle mod type 2-diabetes. Det viser en undersøgelse fra forskere ved svenske Chalmers og Kræftens Bekæmpelses Center for Kræftforskning i København. Undersøgelsen er meget omfattende og giver ifølge parterne en stærk bekræftelse af tidligere forskningsresultater om fuldkorns betydning for forebyggelse af type 2-diabetes.

Fuldkornets beskyttelse mod type 2-diabetes har længe været kendt, men man har ikke vidst, om der er en forskel mellem forskellige fuldkornsprodukter og korntyper. Det har også været uklart, hvor høje indtag af fuldkorn skal være for at reducere risikoen for diabetes.

– Hidtil har de fleste lignende undersøgelser været udført i USA, siger Rikard Landberg, professor i levnedsmidler og sundhed hos Chalmers og seniorforsker i undersøgelsen. – Der spiser man nemlig hovedsageligt fuldkorn fra hvede. Vi ønskede at finde ud af, om der er forskelle mellem de forskellige kornsorter, hvilket man kunne have været forventet, fordi de indeholder forskellige mængder og typer af kostfibre og bioaktive stoffer, der har vist sig at påvirke risikofaktorer for type 2-diabetes forskelligt.

Undersøgelsen er foretaget på danskere, som har en stor variation i sit kornindtag, ligesom resten af Skandinavien i øvrigt har. Og den viser, at det er ligegyldigt, hvilket fuldkornsprodukt eller kornsort man spise - rugbrød, havregryn og müsli ser f.eks. ud til at yde samme beskyttelse mod type 2-diabetes.

Derimod er mængden af fuldkorn, man spiser pr. dag, vigtig - og selv med hensyn til mængden giver undersøgelsen betydelige bidrag til den nuværende viden.

Deltagerne blev opdelt i fire forskellige grupper, afhængigt af hvor meget hele fuldkorn, de rapporterede at have spist. De med det største forbrug havde spist mindst 50 gram fuldkorn om dagen, svarende til f.eks. godt en portion havregryn og en skive fuldkornknækbrød.

Andelen, som var ramt af type 2-diabetes var lavest i gruppen, der rapporterede maksimal fuldkornsindtagelse, og den steg for hver gruppe jo mindre fuldkorn de havde spist. I den gruppe, der havde spist mest fuldkorn, var diabetesrisikoen 34 procent lavere for mænd og 22 procent lavere for kvinder end i gruppen, der havde spist mindst fuldkorn.

– Det er usædvanligt at kunne undersøge en så stor spændvidde med hensyn til mængden af fuldkorn, siger Rikard Landberg. – Skandinavien ligger meget højt med hensyn til fuldkornsforbrug. Hvis man havde inddelt amerikanske deltagere i fire grupper, ville den gruppe, der spiste mest fuldkorn, spise den samme mængde som den gruppe, der spiste mindst fuldkorn i Danmark. I Europa er fuldkornsforbruget højest i Skandinavien, og lavest i Spanien og Italien, siger han og peger på, at undersøgelsen desuden er usædvanligt stor, med over 55.000 deltagere fulgt i lang tid; nemlig 15 år.

Sammenligner man fuldkorns betydning for risikoen for at udvikle type 2-diabetes med andre fødevarer, der er undersøgt i andre studier, så viser det sig, at fuldkorn er en af de vigtigste fødevarer for at reducere risikoen. Men også kaffe og fraværet af rødt kød reducerer risikoen for type 2-diabetes i samme grad.

– Vores resultater er i tråd med kostrådgivning, som anbefaler at man udskifter mad med hvidt mel til mad med fuldkorn, siger Rikard Landberg. – Derefter får man en dobbelt sundhedsfordel - hvidt mel har nogle negative virkninger på helbredet, mens fuldkorn har flere positive virkninger, ud over beskyttelsen mod type 2-diabetes.

Fuldkorn betyder, at alle dele af kornkernen er inkluderet: dvs. skal, kim og frøhvide. Den, der undgår alt korn - for eksempel ved at følge en LCHF diæt - mister de positive helbredseffekter fra fuldkorn, der hovedsagelig kommer fra skal og kim. Rikard Landberg mener, at korn og kulhydrater generelt ikke bør udelukkes i kosten:

– Kulhydrater er en meget varieret gruppe af næringsstoffer, der omfatter både sukker, stivelse og kostfiber. Vi bør diskutere disse mere separat og ikke slå dem sammen i en gruppe, fordi de har helt forskellige virkninger på vores fysiologi og sundhed. For fuldkorn er forskningsresultaterne entydige; der er ikke en eneste undersøgelse, som viser negative helbredseffekter blandt de mange store undersøgelser, der er udført i forskellige befolkningsgrupper over hele verden.

Den videnskabelige artikel: "Higher Whole-Grain Intake Is Associated with Lower Risk of Type 2 Diabetes among Middle-Aged Men and Women: The Danish Diet, Cancer, and Health Cohort", kan læses her (The Journal of Nutrition).



Foto: Chalmers

GS

Print Send  

Læs tidligere artikler: