FOODobserver.dk
Tlf: +45 39 69 43 21
info@foodobserver.dk
 
Udgives af GINI·com
Pilegårdsvej 48
DK-2860 Søborg
 
Du er her: Forsiden > Overalt på kloden undergår fødevarehandlen en revolution

Overalt på kloden undergår fødevarehandlen en revolution

Handlen med fødevarer ændrer sig… hurtigt. Hurtigere end nogensinde før! Intet hjørne af branchen undslipper den revolution, som er i gang. ”Ikke nok med at alle kendte handelsmodeller er ved at genopfinde sig selv; detailhandlen sprudler af innovation og nyskabelser, som er med til at udvikle den globale fødevarebranche”, understreger Nicolas Trentesaux, direktør for SIAL-netværket i nedenstående interview, som messearrangøren har udarbejdet.
10.10.18: Hvor befinder fødevarehandlen sig lige nu?

Vi lægger jo alle mærke til det, når vi køber ind : fødevarehandlen i dag er helt anderledes end tidligere. Der er tale om en helt gennemgribende forvandling på alle planer: i produktsortimentet, i butikskoncepterne, af betalings- og leveringsmåderne… Og den udvikling stopper ikke lige foreløbig, for forbrugerne er på den ene side sultne efter nyheder, og producenterne bliver på den anden side stadigt mere opfindsomme og fremme i skoene. Man kan sige, at fødevarehandlen har stået lidt stille de sidste 30 år i forhold til resten af detailhandlen, men at den nu til gengæld accelererer kraftigt i sin udvikling. Nærhed, service og hybridkoncepter er uden tvivl nogle af nøgleordene i denne revolution.

Er der tale om en verdensomspændende revolution af fødevarehandlen?

Ja, bestemt! Man vil netop kunne konstatere dette ved selvsyn på SIAL-messen i Paris den 21.-25. oktober 2018, hvor den globale fødevarehandel er i fokus. Alle fageksperter, vores udstillere og besøgende på samtlige SIAL messer i verden, og alle de markedsanalyser, vi får lavet i samarbejde med vores partnere bekræfter det samme. Det er hele jordkloden, som er berørt af denne revolution – selvfølgelig med forskel i, hvor langt fremme de enkelte lande og verdensdele er. Vi ved jo også, at smag og behag udbredes i takt med globaliseringen; se bare på udbredelsen af burgere, sushi eller franske flûtes.

Risikerer vi ikke med digitaliseringen at alle får samme smag og at forholdet mellem forbruger og fødevarer kappes?

Med risiko for at provokere en smule, ville jeg nærmere sige, at digitaliseringen netop er et middel til at bringe mennesket tættere på fødevarerne ! En af de største trends i fødevarehandlen lige nu er jo netop menneskeliggørelsen. Man ser overalt butikker og kæder, som reducerer salgsarealet ; små supermarkeder, click&collect koncepter, og markedsboder har vind i sejlene mens de store hypermarkeder får færre og færre kvadratmeter. Bymidterne indtages nu igen af nærbutikker, og koncepter med så få mellemhandlere som muligt har stor succes.

Er nærhed blevet alfa og omega for fødevarehandlen?

Jeg vil nærmere sige, at alfa og omega er nydelsen ! Forbrugerne kommer tæt på produkterne og får i højere grad mulighed for at smage, inden de køber varerne i butikken. Det er præcis det, det handler om : at dele og at nyde er igen blevet centrale nøgleord. Det ses i de stadigt flere ”food halls” som f.eks. Eataly… eller ganske enkelt på SIAL Paris, som mere tydeligt end nogensinde disker op med verdens største ”food hall” i 2018!

Hvilket land ville du nævne som værende drivkraft for denne udvikling?

Alle lande kan udgøre et forbillede. SIAL Paris har de bedste forudsætninger for at kunne bekræfte, at inden for fødevarehandel har hver region stadig sine egne traditioner, sine egne opskrifter og sin egen succesformel. Man køber ikke ind på samme måde i Canada, Indonesien, Frankrig eller Indien. Når det er sagt, så er Kina godt i gang med at slå tonen an inden for retail i hele verden og dermed give baghjul til Californien, som ellers længe har været arnestedet for nyskabelser inden for fødevaredetailhandlen.

Kan du give et eksempel på nogle af de idéer, der kommer fra Kina?

En af de største kinesiske supermarkedkæder har f.eks. udviklet en mobil-app, der tilbyder kunderne forskellige ydelser. Man kan købe ind online og få leveret derhjemme eller på arbejdspladsen på under en halv time, man kan bede en kok tilberede et eller flere måltider med bestemte ingredienser, eller man kan møde op i butikken og selv udvælge sine produkter eller smage på dem i supermarkedets restaurant. Det er simpelt og kundevenligt, og varerne ryger over disken!

Revolution og disruption i detailhandlen – hvad gør SIAL Paris 2018?

Jeg plejer at sige, at SIAL Paris er det største supermarked på planeten Food. Alle de trends, som vi en dag kommer til at se resultatet af på butikkernes hylder, om de er kort-, mellem- eller langsigtede, de starter altid på SIAL. Hvorfor? Fordi vi er et idélaboratorium – for hele branchen, men først og fremmest for detailhandlen. Så hvis man vil være på forkant med den revolution, som er i gang, og som berører hele detailbranchen, er der intet bedre sted at tage hen end til verdens største fødevarelaboratorium!

SIAL Paris løber af stablen den 21. – 25. oktober 2018 i Paris-Nord Villepinte messecentret.

Kilde: arrangør af SIAL Paris, Comexposium Group

GS
Print Send