FOODobserver.dk
Tlf: +45 39 69 43 21
info@foodobserver.dk
 
Udgives af GINI·com
Pilegårdsvej 48
DK-2860 Søborg
 
Du er her: Forsiden > Mere end halvdelen af alle produktlanceringer i Storbritannien er nu kødfrie

Mere end halvdelen af alle produktlanceringer i Storbritannien er nu kødfrie

November måned fejres mange steder som "World Vegan Month", og i den anledning afslører Mintel, et af verdens førende markedsanalysebureauer, at den nyeste forskning viser en stigning i vegansk efterspørgsel efter kødfri mad på det britiske marked. Ifølge Mintel-undersøgelsen er andelen af kødfrie nye produkter, der bærer prædikatet vegansk / ingen animalske ingredienser, næsten fordoblet mellem 2014-17.
09.11.18: Det voksende udbud af veganske fødevarer afspejles af, at over halvdelen (52 procent) af nye produktlanceringer på markedet for kødfri mad var vegansk / uden animalske ingredienser i 2017, hvilket var en stigning fra 28 procent i 2014, ifølge Mintel Global New Products Database (GNPD).

Den betydelige vækst i tilgængeligheden af veganske produkter på markedet for kødfrie fødevarer vil appellere til de 26 procent af forbrugerne, der foretrækker at kødfrie produkter er plantebaserede frem for at indeholde æg eller mejeriprodukter. Mintels seneste forskning fremhæver også, at populariteten af kødfri mad strækker sig langt ud over den lille pulje af ikke-kød-spisere, der beskriver sig selv som veganere.

Opsat på at deltage i den kødfri bølge, har så mange som 56 procent af de britiske voksne spist vegetariske / kødfrie fødevarer i seks måneder frem til juli 2018, hvilket er en signifikant stigning fra de 50 procent, der havde spist disse fødevarer i seks måneder frem til marts 2017. Estimeret til at nå 740 mio. britiske pund i 2018 er salget af kødfrie fødevarer (herunder et voksende udvalg af veganske produkter) vokset med 22 procent mellem 2013-18. Væksten vil fortsætte, da værdien af salget på det kødfrie marked forventes at stige med yderligere 44 procent i 2023 for at nå 1,1 mia. britiske pund.

Alyson Parkes, forskningsanalytiker hos Mintel, siger:
– Selvom marked for kødfri produkter ikke pr. definition er vegansk, har der været en betydelig stigning i antallet af nye produkter, der betegnes som vegansk. Veganske produkter på markedet kommer både i skikkelse af varemærker og handelsmærker, hvilket signaliserer, at supermarkederne også er ivrige efter at udnytte denne interesse. Appellen fra kødfrie produkter strækker sig også langt ud over den stadigt meget begrænsede gruppe af veganske forbrugere. Det stigende udbud af kødfrie produkter og plantebaserede kostvaner er blevet hjulpet på gled af aktiviteter på foodservice-arenaen og et betydeligt reklamefremstød i 2018, hvilket har øget synligheden og bevidstheden omkring disse produkter blandt forbrugerne samt har sprøjtet spænding ind i kategorien.

Briter skærer ned på kødforbruget
Mens 90 procent af briterne spiser rødt kød / fjerkræ, fremhæver Mintel-undersøgelsen, at forbrugernes interesse i at begrænse deres kødforbrug forbliver stærkt, da 34 procent af kødspiserne har reduceret deres kødforbrug i 2018. Yngre briter i alderen 25-34 er mest tilbøjelige (40 procent) til at have reduceret kødforbruget i det sidste år. Yderligere 21 procent af kødspiserne siger, at de vil være interesserede i at begrænse / reducere deres kødforbrug i fremtiden og fremhæver den stigende appel i kødreduktion og muligheden for kødfri mad.

Top 3-fordelene er i forbrugernes opfattelse, at man ved at spise mindre kød forbedrer sundheden (32 procent), at man sparer penge (31 procent) og at det er bedre for miljøet (25 procent). På trods af at sundheden betragtes som den største fordel, forbinder betydeligt færre forbrugere mindre kød med at det hjælper til at styre vægten (25 procent) eller reducere risikoen for sygdom (22 procent).

– Storbritanniens overordnede sundhedstendens har understøttet adfærden med kødreduktion, hvor forbrugerne i stigende grad søger bedre mad og drikkevarer. Fordelene ved at spise mindre kød strækker sig dog langt ud over helbredet og omfatter også dyreetik og miljø. Den flerdimensionale appel borger for at den kødfrie trend vil have lang levetid, tilføjer Alyson.

Kødfri mad må gerne ligne kød
Det må gerne smage som kød er det vigtigste mest fremtrædende faktor for 26 procent af ikke-spisere eller sjældent-spisere af vegetarisk / kødfri mad. Der er også en vis interesse for produkter, som efterligner kød på andre måder, idet 15 procent af denne forbrugergruppe er enig i, at kødfri burgere som "bløder saft" er tiltalende, dette tal stiger til 25 procent hos de 16-34-årige.

På trods heraf bekræfter Mintel-undersøgelsen, at der er en vis forvirring og bekymring omkring kødfri mad, med 44 procent af briterne, der er usikre på, hvilke ingredienser der anvendes i disse fødevarer. Men to femtedele (41 procent) af forbrugerne er enige om, at kødfri mad med en kortere ingrediensliste er mere tiltalende end dem med længere ingredienslister, og yderligere 31 procent tror på, at kødfrie fødevarer forarbejdes til at være sundere end kød, så gennemsigtighed er nøglen til at berolige forbrugerne og opbygge tillid.

– Flere virksomheder har for nylig lanceret revolutionerende plantebaserede burgere, der efterligner den samme "blødende" kvalitet som dyrebaserede kødburgere har, når de er tilberedt. Denne kødefterlignende funktion gør bestemt konceptet for kødfri mad mere nyhedsværdig og spændende for forbrugere, som kombineret med sundhedsoplysninger, etiske krav og miljøhensyn skaber et overbevisende alternativ. Dette visuelle aspekt gør også disse produkter meget 'Instagrammable', og kan hjælpe med at fange øjnene hos eksperimenterende fødevare-nørder såvel som et bredere publikum, afslutter Alyson.

Arkivfoto: FOODobserver

GS
Print Send